PRZEWODNIK OFF-ROAD

Kilka wskazówek i zdrowy rozsądek to wszystko, czego potrzeba, aby z powodzeniem wyruszyć samochodem Jeep® 4x4 w rajd po bezdrożach. Klikaj poszczególne nagłówki w spisie treści, żeby wyświetlić podstawowe informacje. Pamiętaj — zawsze trzymaj kciuki skierowane ku górze!

PRZYGOTUJ SIĘ

Przed każdą jazdą w terenie zawsze sprawdzaj stan pojazdu. Upewnij się, że akumulator jest dobrze zamocowany, wszystkie przewody są w dobrym stanie oraz że masz w odpowiedni poziom oleju i innych płynów (w tym paliwa). Nie zapomnij sprawdzić ciśnienia w oponach i ich ogólnego stanu. Unikaj podróżowania w pojedynkę, szczególnie gdy wybierasz się w teren, którego nie znasz.

ZACHOWAJ CZUJNOŚĆ

Podczas jazdy w terenie korzystaj z trybu 4WD, gdy możesz potrzebować dodatkowej trakcji. Gdy już utkniesz, trudno będzie Ci włączyć ten tryb. Warto wypracować nawyk patrzenia na teren znajdujący się przed maską samochodu oraz dokładnego rozglądania się od lewej strony do prawej, tak żeby dokładnie widzieć szlak. Jeżeli obserwujesz tylko lewe koło, istnieje duże prawdopodobieństwo, że prawym wpadniesz w tarapaty. Unikaj wystawiania głowy poza pojazd (właśnie z myślą o tym powstała składana przednia szyba w modelu Wrangler). Mistrzowie jazdy terenowej zalecają, aby podczas jazdy w trudnym terenie trzymać kciuki skierowane ku górze, z dala od ramion kierownicy. Jeżeli na przykład koło nagle osunie się ze skały, kierownica może szybko się obrócić, pociągając za sobą Twój kciuk — a to może zaboleć! Ogólnie rzecz biorąc, w pojazdach ze wspomaganiem kierownicy (jak np. samochody marki Jeep®) istnieje mniejsze ryzyko nagłego, niepożądanego obrócenia się kierownicy.

ZACHOWAJ SPOKÓJ

Podczas jazdy terenowej prędkość i moc nie są potrzebne. W trybie 4WD z redukcją utrzymanie niskich obrotów i niewielkiej prędkości w samochodach marki Jeep® zwykle pozwoli Ci pokonać wszelkie przeszkody na drodze. W wielu przypadkach, podczas korzystania z ręcznej skrzyni biegów, powolne zwalnianie pedału sprzęgła na możliwie najniższym biegu to najlepsze rozwiązanie, aby pojazd przeprawił się przez przeszkodę. Na szlaku Rubicon Trail przeciętna prędkość to zaledwie 1,5–8 km/h.

ŚNIEG I BŁOTO

Zasadniczo jeżeli na nawierzchni leży śnieg lub błoto, jest to właściwy moment, żeby załączyć napęd na 4 koła. Jeżeli masz stały napęd na wszystkie koła, taki jak Quadra-Trac I®, nie musisz nic robić. W głębokim śniegu, podczas holowania przyczepy bądź dla zapewnienia dodatkowej kontroli przy niskich prędkościach, warto wrzucić niski bieg i — jeżeli to konieczne — przełączyć skrzynię rozdzielczą w tryb 4WD-LOW (systemy Quadra-Trac I oraz Quadra-Trac® SRT® nie oferują redukcji). Nie wrzucaj niższego biegu niż ten, który jest niezbędny do utrzymania prędkości. Zbyt wysokie obroty mogą doprowadzić do buksowania kół, a przez to do utraty trakcji. Jeżeli zaczynasz tracić trakcję na śniegu lub błocie, szybko obróć kierownicą w jedną i drugą stronę. Zwykle pozwala to kołom „wbić się” w świeży teren, dzięki czemu możesz ruszyć dalej. W przypadku całkowitej utraty trakcji ZATRZYMAJ SIĘ. Buksowanie kół sprawi tylko, że ugrzęźniesz głębiej. Kluczem jest utrzymanie dynamiki ruchu naprzód.

PIASEK

Aby zapewnić sobie lepszą trakcję na piasku, zmniejsz ciśnienie w oponach o 0,7–0,85 barów poniżej normalnego ciśnienia dla konwencjonalnych opon. (Po zmianie warunków pamiętaj, aby wrócić do normalnego ciśnienia). Spróbuj skorzystać z napędu 4WD bez redukcji w celu utrzymania dynamiki ruchu naprzód. W zależności od stanu piasku może być konieczne skorzystanie z napędu 4WD z redukcją i wyboru innych biegów. Jeżeli to możliwe, próbuj pokonywać zakręty szerszymi łukami. Ciasny skręt mocno spowalnia pojazd, co może skończyć się utknięciem. Pamiętaj, że kluczem jest utrzymanie dynamiki ruchu naprzód..

ZBOCZA

Pokonując zbocza, ZAWSZE poruszaj się w linii prostej w górę lub w dół. Przed rozpoczęciem jazdy w górę dobrze jest też dowiedzieć się, co znajduje się po drugiej stronie. U podstawy zbocza dodaj więcej gazu. Przy wierzchołku oraz przed przejechaniem na drugą stronę szczytu zmniejsz obroty. Jeżeli utkniesz podczas jazdy pod górę, wycofaj na wstecznym biegu w dół zbocza. Zjeżdżając ze zbocza, zawsze korzystaj z najniższego biegu i manualnego przełożenia. Podczas zjeżdżania ze zbocza z włączoną redukcją, nie wysprzęglaj pojazdu i pozwalaj, aby toczył się siłą rozpędu. Nieprzestrzeganie tej zasady może doprowadzić do poważnych uszkodzeń tarczy sprzęgła. Pozwól, aby przełożenia i kompresja silnika spowalniały Cię, a w razie potrzeby korzystaj wyłącznie z hamulca w celu dostosowania prędkości. W przypadku skrzyni automatycznej korzystaj z napędu z redukcją oraz najniższego ustawienia jazdy. UWAGA: NIGDY nie podjeżdżaj pod zbocze pod kątem. Jeżeli zbocze jest wyjątkowo strome i nie masz pewności, czy Ty oraz Twój pojazd sobie poradzicie, lepiej nie podejmuj próby. Nigdy nie ustawiaj się w poprzek na stromym zboczu, ponieważ może to zagrozić stabilności pojazdu. Jazda terenowa może być nie lada wyzwaniem. Pamiętaj, aby jechać tak wolno, jak to możliwe. Opieraj się na zdrowym rozsądku i na pierwszym miejscu zawsze stawiaj bezpieczeństwo.

PEŁZANIE PRZEZ SKAŁY

Używamy słowa „pełzać” nie bez powodu. Korzystaj z niskiego biegu i napędu 4WD z redukcją, i pozwól pojazdowi pełznąć przez przeszkody, takie jak głazy czy kłody, tylko minimalnie wciskając pedał przyspieszenia. Nigdy nie próbuj przejeżdżać nad dużymi kamieniami. Pojazd o prześwicie 25 cm nie przejedzie nad 30‑centymetrowym głazem! Najeżdżaj kołami na kamienie i, pełzając, powoli pokonuj przeszkody. Jeżeli usłyszysz zgrzyt, nie panikuj. Płyty i progi ochronne Twojego Jeepa® 4x4 (wyposażenie różni się w zależności od konkretnego modelu Jeepa® 4x4 oraz pakietu) przyjmą na siebie uderzenia i otarcia. Zmniejszenie ciśnienia w oponach o 0,2–0,35 bara poprawia trakcję i pomaga unikać przebicia opony. (Po zmianie warunków pamiętaj, aby wrócić do normalnego ciśnienia). Pamiętaj, że najlepsza prędkość do pełzania wśród skał to 1,5–5 km/godz.

ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ

Staraj się opuszczać miejsce w stanie lepszym niż ten, w którym je zastałeś. Zwracaj uwagę na znaki i trzymaj się szlaków i obszarów, gdzie dozwolona jest jazda terenowa. Opieraj się na zdrowym rozsądku w celu ochrony piękna i ciszy tych wspaniałych miejsc. Nie zostawiaj po sobie śladów, a najlepiej zbieraj i usuwaj wszelkie pozostałości po obecności innych. Jeżeli Twoim zdaniem teren jest zbyt delikatny, wybieraj inną trasę. Aby uzyskać więcej informacji na temat ostrożnej jazdy w terenie, odwiedź stronę treadlightly.org. Staraj się opuszczać miejsce w stanie lepszym niż ten, w którym je zastałeś.