Czym różnią się stałe i dołączane systemy napędu 4WD?

Stały system 4WD wykorzystuje centralny mechanizm różnicowy, który pozwala przedniemu i tylnemu wałowi napędowemu obracać się z różnymi prędkościami, umożliwiając jazdę na suchej nawierzchni w normalnych warunkach. System dołączany nie ma centralnego mechanizmu różnicowego i blokuje przedni i tylny wał napędowy razem. W przypadku systemów dołączanych należy korzystać z trybu 2WD w normalnych warunkach jezdnych oraz 4WD tylko do jazdy w terenie i po mokrych bądź śliskich nawierzchniach.

Dlaczego nie można używać dołączanego napędu 4WD na suchych nawierzchniach?

Dołączane systemy 4WD skutecznie blokują przedni i tylny wał napędowy, tworząc jeden zespół napędowy, który nie pozwala na różnicowanie prędkości obrotowej pomiędzy przednim i tylnym wałem napędowym. W przypadku nadmiernych obrotów na suchej nawierzchni lub w zakrętach z układu napędowego może wydobywać się hałas i może dojść do jego zacięcia („wroni skok”). To zacięcie może prowadzić do wzrostu temperatury i uszkodzenia części.

Dlaczego występuje „wroni skok” (Crow Hop)?

Gdy pojazd skręca, każde koło obraca się po innym promieniu skrętu, co oznacza, że pokonuje różne dystanse z różną prędkością. Jeżeli przednia i tylna oś pojazdu są zablokowane i koła obracają się na suchej nawierzchni, różnica w prędkości kół powoduje czasem zacięcie układu napędowego, które kończy się hukiem lub szarpaniem pojazdu, gdy jedna z opon traci przyczepność.

Czy można załączyć tryb napędu 4WD High przy każdej prędkości?

Tryb 4WD High można załączyć, gdy pojazd stoi lub jest w ruchu. Jeżeli pojazd porusza się, 4WD High można załączyć do prędkości 88 km/h.

Jak długo mogę jechać w trybie 4WD High?

W systemie dołączanym dłuższa jazda z napędem 4WD High zalecana jest tylko na mokrych i śliskich nawierzchniach. W przypadku systemów stałych nie musisz się martwić o przełączenie na tryb 2WD, kiedy nawierzchnia zmieni się na lepszą.

Jak szybko mogę jechać w trybie 4WD High?

Możesz jechać tak szybko, jak pozwalają na to warunki na drodze.

Czym jest tryb napęd 4WD Low (reduktor)?

4WD Low (z redukcją) to tryb opracowany specjalnie do okresowego korzystania, kiedy potrzebna jest lepsza trakcja maksymalna siła pociągowa. Przedni i tylny wał napędowy blokowane są razem, a moc z silnika przenoszona jest za pośrednictwem innego zestawu kół zębatych w celu zwiększenia momentu obrotowego na kołach. Staraj się nie włączać ani nie wyłączać napędu z redukcją w momencie, gdy pojazd jedzie z prędkością wyższą niż 3–5 km/godz., i nie używaj tego napędu do normalnej jazdy.

Czy mogę przełączyć się na tryb 4WD Low (reduktor) przy dowolnej prędkości?

Nie. Kiedy pojazd toczy się z prędkością 3–5 km/godz., przesuń dźwignię automatycznej skrzyni biegów w położenie Neutral, a w przypadku manualnej skrzyni biegów wciśnij pedał sprzęgła. Kiedy pojazd porusza się siłą rozpędu z prędkością 3–5 km/godz., przesuń dźwignię skrzyni rozdzielczej przez pozycję Neutral do pozycji LOW.

Jak szybko mogę jechać w trybie 4WD Low?

Nie przekraczaj prędkości 40 km/godz.

Czy mogę przełączyć się na tryb 4WD Low (reduktor) podczas postoju?

Włączanie oraz wyłączanie napędu 4WD Low jest możliwe podczas postoju, ale może być utrudnione ze względu na nieodpowiednie ułożenie zębatek w skrzyni biegów. Preferowaną metodą włączania napędu z redukcją jest zwolnienie do prędkości 3–5 km/godz. i ustawienie skrzyni biegów w położeniu Neutral. Kiedy pojazd nadal porusza się do przodu, przesuń pewnie dźwignię skrzyni biegów do pozycji 4 Low. Następnie włącz z powrotem żądany bieg. Szczegółowe instrukcje znajdziesz w instrukcji obsługi.

Co jeżeli w ogóle nie korzystam z pokrętła Selec-Terrain®

W trybie AUTO pojazd automatycznie dobiera odpowiednie ustawienia na podstawie wykrytych przez siebie warunków.

Czy pojazd powinien być zaparkowany, czy w ruchu, aby móc korzystać z systemów Quadra-Lift® oraz Selec-Terrain®?

Aby ustawić zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift® lub tryb Selec-Terrain™, pojazd może być zaparkowany lub się poruszać. Gdy pojazd jest w ruchu, kierowca może ręcznie wybrać odpowiednie ustawienie wysokości w systemie Quadra-Lift® lub pozwolić pojazdowi automatycznie wybrać optymalne ustawienie. Za pomocą pokrętła Selec-Terrain™ kierowca może także zoptymalizować układ przeniesienia napędu oraz hamulcowy i układ kontroli trakcji pod kątem danego terenu. Dla poszczególnych ustawień wysokości systemu Quadra-Lift obowiązują różne limity prędkości. Na przykład tryb parkowania można aktywować przy prędkościach poniżej 19 km/h. System rozpoczyna obniżanie do wysokości trybu parkowania, gdy prędkość wynosi poniżej 10 km/h. Dzięki tej funkcji wysokość parkowania osiągana jest przed wyjściem z pojazdu. Obowiązuje także górne ograniczenie prędkości dla wysokości terenowych, co ma na celu zapewnienie komfortu jazdy.

Czym różni się napęd 4x4 od AWD i kiedy warto go używać?

Napęd 4x4 (4WD) w Jeepie to system stworzony z myślą o jeździe terenowej i trudnych warunkach drogowych. W przeciwieństwie do AWD (All-Wheel Drive), który działa automatycznie i stale, 4x4 można aktywować ręcznie, oferując większą kontrolę i siłę trakcyjną. Idealny do jazdy po błocie, śniegu, piasku i kamieniach.

Jak działa tryb 4WD High i kiedy go włączyć?

Tryb 4WD High zapewnia równomierne rozłożenie momentu obrotowego na wszystkie koła, co zwiększa przyczepność. Używaj go na śliskich nawierzchniach, takich jak śnieg, błoto czy mokry asfalt. Można go włączyć w trakcie jazdy do prędkości 88 km/h.

Czym jest tryb 4WD Low (reduktor) i do czego służy?

Tryb 4WD Low to zaawansowany tryb terenowy, który zwiększa moment obrotowy przy niskich prędkościach. Idealny do stromych podjazdów, zjazdów, głębokiego błota i jazdy po skałach. Nie należy go używać na twardych nawierzchniach.

Dlaczego nie należy używać napędu 4WD na suchej nawierzchni?

W trybie 4WD przednia i tylna oś są połączone, co może prowadzić do tzw. „wroniego skoku” (ang. crow hop) – zjawiska powodującego szarpanie i hałas. Może to uszkodzić układ napędowy. Na suchym asfalcie zaleca się jazdę w trybie 2WD lub AWD (jeśli dostępny).

Jakie są zalety systemu Jeep Selec-Terrain®?

System Selec-Terrain® pozwala kierowcy dostosować ustawienia pojazdu do warunków drogowych – do wyboru są tryby: Auto, Snow, Sand, Mud i Rock. Każdy z nich optymalizuje pracę silnika, skrzyni biegów i układu napędowego, zapewniając maksymalną przyczepność.

Czy Jeep® 4xe (hybryda) ma napęd 4x4?

Tak! Modele Jeep® 4xe, takie jak Wrangler 4xe i Compass 4xe, łączą technologię hybrydową z legendarnym napędem 4x4. Dzięki temu oferują niskie zużycie paliwa, możliwość jazdy w trybie elektrycznym oraz pełne możliwości terenowe.

Jakie są różnice między systemami Jeep® Active Drive i Jeep Quadra-Trac®?

Jeep® Active Drive – automatyczny system AWD, idealny do codziennej jazdy i lekkiego off-roadu. Jeep Quadra-Trac® – zaawansowany system 4x4 z reduktorem, przeznaczony do ekstremalnych warunków terenowych.

Dlaczego warto wybrać Jeepa jako pierwszy samochód terenowy?

Jeep to marka z ponad 80-letnią tradycją w budowie aut terenowych. Dzięki intuicyjnym systemom 4x4, nowoczesnym technologiom i komfortowi jazdy, Jeep® jest idealnym wyborem zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych kierowców off-roadowych. Poznaj modele terenowe Jeep® 4x4 i 4xe online| Jeep® PL
przewodnik-off-road

Który model Jeepa najlepiej sprawdzi się w mieście, a który w terenie?

Do miasta: Jeep® Avenger, Renegade, czy Compass e-Hybrid – kompaktowe, oszczędne i łatwe w parkowaniu. Do terenu: Jeep® Wrangler i Grand Cherokee – z zaawansowanymi systemami 4x4 i dużym prześwitem.

Czy Jeep® oferuje samochody hybrydowe i elektryczne?

Tak! Jeep® posiada modele hybrydowe, samoładujące z napędem na przednie koła e-Hybrid takie jak Avenger, Renegade i Compass, z napędem 4x4, jak Avenger 4xe (48V hybryda) oraz plug-in (4xe), jak Wrangler 4xe i Compass 4xe, oraz w pełni elektryczne jak Jeep® Avenger oraz nowa generacja Compassa. To połączenie ekologii z legendarnymi możliwościami terenowymi.
Poznaj gamę zelektryfikowanych samochodów marki Jeep® | Jeep® PL

Jakie są opcje finansowania Jeepa?

Dzięki programowi SimplyDrive możesz korzystać z Jeepa w abonamencie z niską miesięczną ratą i możliwością wymiany auta co kilka lat. Dostępne są też leasingi 101% i dopłaty rządowe do aut elektrycznych.
Finansowanie samochodów - Leasing, kredyt i abonament w Jeep Polska

Czy mogę przetestować Jeepa przed zakupem?

Oczywiście! Umów się na jazdę próbną online i sprawdź, jak Jeep® radzi sobie w Twoich codziennych warunkach. To najlepszy sposób, by poczuć różnicę.
Jeep® - jazda próbna | Przetestuj wybrany samochód marki Jeep®

Czy Jeep to dobre auto rodzinne?

Tak! Modele takie jak Grand Cherokee czy Compass oferują przestronne wnętrze, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i komfortowe wyposażenie – idealne na rodzinne podróże.

Jakie korzyści daje zakup Jeepa w 2025 roku?

Nowoczesne napędy hybrydowe i elektryczne
Atrakcyjne finansowanie i dopłaty
Legendarna niezawodność i możliwości terenowe
Styl, który wyróżnia się na drodze

Jaki Jeep będzie najlepszy dla aktywnego stylu życia?

Jeśli kochasz przygodę, sport i podróże, Jeep® Wrangler, Avenger 4xe lub Compass 4xe to idealne modele – oferują przestrzeń, napęd 4x4 i możliwość jazdy w każdych warunkach.

Czy Jeep to dobre auto na wakacje z rodziną?

Tak! Jeep® Grand Cherokee i Compass oferują duży bagażnik, komfortowe wnętrze i systemy bezpieczeństwa, które sprawdzą się podczas długich podróży.
Nowy Jeep® Compass e-Hybrid | Hybrydowy kompaktowy SUV | Jeep® PL

Jakie są zalety Jeepa w porównaniu do SUV-ów innych marek?

Jeep® wyróżnia się legendarnym napędem 4x4, autentycznymi możliwościami terenowymi, a także unikalnym designem i dziedzictwem marki.

Czy Jeep sprawdzi się w codziennej jeździe po mieście?

Tak – modele takie jak Jeep® Avenger czy Renegade są kompaktowe, oszczędne i świetnie radzą sobie w miejskich warunkach, oferując jednocześnie wyższy komfort jazdy.
Odkryj nowy hybrydowy model Jeep® Avenger 4x4 | Jeep® PL

Jakie są koszty utrzymania Jeepa?

Jeep® oferuje konkurencyjne warunki serwisowe, pakiety przeglądów i gwarancji. Modele hybrydowe i elektryczne pozwalają dodatkowo zaoszczędzić na paliwie.
Jeep | Akcesoria, części i serwis marki Jeep | Mopar®

Czy Jeep® oferuje auta z automatyczną skrzynią biegów?

Tak – większość modeli Jeepa dostępna jest z nowoczesną automatyczną skrzynią biegów, która zapewnia płynną jazdę zarówno w mieście, jak i w terenie.

Jakie systemy bezpieczeństwa oferuje Jeep®?

Jeep® wyposażony jest w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, takie jak asystent pasa ruchu, automatyczne hamowanie awaryjne, adaptacyjny tempomat i wiele innych.

Czy Jeep® oferuje auta z napędem elektrycznym?

Tak – Jeep® Avenger, czy nowy Jeep® Compass dostępne są w wersjach w pełni elektrycznych, a modele 4xe (Wrangler, Compass, Renegade) to hybrydy plug-in z możliwością jazdy w trybie EV.

Jakie są dostępne kolory i wersje wyposażenia Jeepa?

Każdy model Jeepa dostępny jest w wielu wariantach kolorystycznych i wersjach wyposażenia – od klasycznych po sportowe i luksusowe.
Poznaj oficjalną stronę Jeep® online | Jeep® PL

Gdzie mogę kupić Jeepa w mojej okolicy?

Na stronie Jeep.pl znajdziesz wyszukiwarkę autoryzowanych dealerów – umów się na jazdę próbną lub zapytaj o ofertę specjalną w Twoim regionie.
Wyszukiwarka autoryzowanych dealerów i salonów marki Jeep®