JAZDA SAMOCHODEM W TRUDNYM TERENIE

Dzięki kilku cennym wskazówkom i przy wykazaniu odrobiny zdrowego rozsądku, praktycznie wszyscy są w stanie usiąść za kierownicą Jeepa 4x4 i ruszyć nim w trudny teren. Klikając w zagadnienia umieszczone poniżej, uzyskasz cenne informacje, które przydadzą Ci się w trakcie jazdy off-road. A zatem kciuki w górę!

BĄDŹ ZAWSZE GOTÓW

Skontroluj dobrze samochód zanim udasz się nim na jazdę terenową. Upewnij się czy akumulator jest dobrze umocowany, czy wszystkie przewody są w dobrym stanie i czy olej silnikowy oraz pozostałe płyny eksploatacyjne, w tym paliwo, zostały uzupełnione do pełna. Sprawdź stan opon i zadbaj o odpowiednie ciśnienie powietrza. Nie podróżuj samotnie, zwłaszcza gdy ruszasz w teren którego nie znasz.

ZACHOWAJ CZUJNOŚĆ

W trakcie jazdy off-road aktywuj tryb napędu 4WD zanim jeszcze napotkasz warunki terenowe, które zmuszą Cię do włączenia napędu na dwie osie. Gdy raz bowiem utkniesz, włączenie napędu na cztery koła może okazać się już mało pomocne. Nabierz zwyczaju uważnego obserwowania całego otoczenia samochodu, a w szczególności do zwracania uwagi na wszystko to, co znajduje się wzdłuż drogi którą pokonujesz. Jeśli skupiasz całą swą uwagę wyłącznie na przednim lewym kole, jest wielce prawdopodobne, że zawadzisz o coś prawym, którego nie obserwowałeś. Unikaj wychylania głowy przez okno w celu rozejrzenia się (po to właśnie Jeep® Wrangler został wyposażony w uchylną przednią szybę). Ponadto, wielu instruktorów jazdy terenowej radzi, by wjeżdżając na wyboisty teren, nie obejmować kierownicy kciukami, lecz kierować je ku górze, trzymając je z dala od ramion kierownicy. Jeśli zdarzy się bowiem, że jedno z kół niespodziewanie ześliźnie się z przeszkody, koło kierownicy może gwałtownie odbić uderzając Cię dotkliwie w kciuk lub klinując go między ramionami kierownicy. W samochodach wyposażonych we wspomaganie układu kierowniczego, do których zaliczają się wszystkie modele Jeepa, ryzyko wystąpienia takiej sytuacji zostało bardzo ograniczone.

NAJWAŻNIEJSZE BYŚ ZACHOWAŁ SPOKÓJ

Duża prędkość i duża moc wcale nie przydają się podczas jazdy w trudnym i wyboistym terenie. Dzięki trybowi 4WD Low, który umożliwia poruszanie się na niskich przełożeniach ze zredukowaną prędkością, samochody Jeep® potrafią pokonać trudne przeszkody terenowe. Jeżeli Twój pojazd został wyposażony w manualną skrzynię biegów to pamiętaj, by zawsze ruszać bardzo powoli, zwalniając delikatnie sprzęgło i by pokonywać przeszkody terenowe na możliwie jak najniższym biegu. Średnia prędkość jazdy w trudnym terenie, do której są przygotowane wersje Rubicon wynosi zaledwie 2,4 km/h.

ŚNIEG I BŁOTO

W sytuacji gdy na drodze pojawia się śnieg lub błoto w celu włączenia napędu na dwie osie, należy najpierw aktywować układ 4WD. Systemy trakcji o stałym napędzie na cztery koła jak np. Quadra-Trac I® nie wymagają w takiej sytuacji żadnego działania ze strony kierowcy. W przypadku intensywnych opadów śniegu, kiedy ciągniesz ciężką przyczepę lub chcesz mieć większą kontrolę nad pojazdem przy poruszaniu się z małą prędkością, wrzuć jak najniższy bieg, a jeśli okaże się to niewystarczające, to aktywuj tryb pracy 4WD-LOW skrzyni biegów (Quadra-Trac I i Quadra-Trac® SRT® nie dysponują trybem Low). Nie wrzucaj zbyt niskiego biegu, by nie wytracić impetu ruchu samochodu. Z kolei utrzymywanie zbyt wysokich obrotów silnika, może doprowadzić do buksowania kół i utraty ich przyczepności. Jeśli zaczniesz tracić przyczepność na błotnistej lub zaśnieżonej nawierzchni, poruszaj energicznie kierownicą w prawo i w lewo. Dzięki temu koła mogą złapać kontakt z czystą nawierzchnią umożliwiając Ci ponowne ruszenie. Pamiętaj, że gdy raz utraci się przyczepność kół, to trudno jest ją ponownie odzyskać. Ślizgające się koła zagrzebują się coraz bardziej w grząskim terenie. Podstawową zasadą w takiej sytuacji jest utrzymanie pojazdu w ciągłym ruchu.

PIACH

Dla utrzymania jak najlepszych parametrów trakcyjnych podczas poruszania się w terenie piaszczystym, obniż ciśnienie powietrza w kołach o 0,6-0,8 bara w stosunku do parametrów zalecanych podczas jazdy w normalnych warunkach. (Przywróć prawidłowe parametry ciśnienia, niezwłocznie po opuszczeniu terenu piaszczystego). Aktywuj tryb kontroli trakcji 4WD High, by utrzymać pojazdu w ruchu. W zależności od grząskości piasku, może okazać się niezbędne włączenie trybu 4WD Low lub dokonanie zmiany biegu. Jeśli to możliwe, skręcaj wykonując szerokie i łagodne wiraże, gdyż wykonywanie ciasnych skrętów gwałtownie spowalnia ruch pojazdu, stwarzając zagrożenie jego zatrzymania i ugrzęźnięcia w piasku. Raz jeszcze przypominamy, że podstawową zasadą w takich warunkach jest utrzymanie pojazdu w ciągłym ruchu.

WZNIESIENIA

Kiedy znajdziesz się w terenie o dużym nachyleniu pamiętaj, by ZAWSZE wybierać tor ruchu pojazdu zbliżony do linii prostej. Przed rozpoczęciem podjazdu, należy się upewnić co znajduje się po przeciwległej stronie wzniesienia. Rozpoczynając podjazd dobrze jest użyć nieco więcej mocy, by nadać pojazdowi niezbędnego impetu. Zmniejszaj nacisk na pedał gazu w miarę zbliżania się do wierzchołka wzniesienia. Jeśli zdarzy Ci się utknąć podczas wjazdu, wrzuć bieg wsteczny i cofnij się do podnóża utrzymując prosty kierunek jazdy. Jeśli Twój samochód wyposażony jest w manualną skrzynię biegów, zjeżdżaj z pochyłości na jak najniższym biegu. Podczas dokonywaniu zjazdu z włączonym trybem Low nie wciskaj pedału sprzęgła, gdyż pojazd zacznie gwałtownie nabierać prędkości. Można w ten sposób doprowadzić do uszkodzenia tarczy sprzęgła. Hamuj wyłącznie silnikiem, używając hamulców jedynie do korekty prędkości. Jeśli pojazd wyposażony został w automatyczną skrzynię biegów, użyj trybu Low i wykorzystuj jak najniższe przełożenie. UWAGA: NIGDY nie jedź w poprzek wzniesienia. Jeśli nachylenie stoku jest znaczne i nie masz pewności, że uda Ci się je pokonać to zrezygnuj z próby wjazdu. Nie jedź nigdy w poprzek stromego stoku, gdyż może to doprowadzić do utraty stabilności Twojego samochodu. Bądź świadom tego, że jazda w trudnym terenie, może okazać się bardzo wymagająca. Pamiętaj: jedź możliwie jak najspokojniej. Bądź odpowiedzialny i nie zapominaj, że Twoje bezpieczeństwo jest najważniejsze.

PEŁZANIE PO SKAŁACH

Jazdę po skałach nazywamy po prostu „pełzaniem”. Wrzuć niski bieg, aktywuj tryb 4WD Low i pozwól, by samochód ruszył z jak najniższą prędkością ograniczając przy tym do niezbędnego minimum operowanie pedałem gazu. Używaj go wyłącznie wtedy, gdy chcesz przejechać przez skalną przeszkodę lub pień drzewa. Nie pozwól, by pojazd zawisł na przeszkodzie. Pamiętaj, że samochód o prześwicie 25 cm nie przejedzie przez leżący głaz o wysokości 30 cm! Najedź kołem na leżącą skałę i będąc na jej wierzchołku, pozwól by samochód bezwładnie się z niej stoczył. Nie przejmuj się słysząc dźwięk szorstkiego zgrzytania czy chrobotania. Osłony zabezpieczające podwozie oraz belki chroniące progi Twojego Jeepa 4x4 (wyposażenie różni się w zależności od modelu i od pakietu wybranego przy zakupie) stłumią siłę uderzenia. Obniżenie ciśnienia w kołach o 0,2-0,3 bara, poprawi właściwości trakcyjne Twojego samochodu i zabezpieczy dodatkowo opony przed przebiciem. (Powróć do prawidłowych parametrów ciśnienia w kołach, zaraz po opuszczeniu terenu skalistego). Pamiętaj: optymalna prędkość jazdy w terenie skalistym to 1,5-5 km/h.

SZANUJ ŚRODOWISKO NATURALNE

Miejsce Twojej eksploracji terenowej pozostaw w stanie lepszym niż je zastałeś. Nie zbaczaj ze szlaków przeznaczonych do jazdy terenowej i stosuj się do znaków informacyjnych, które się na nich znajdują. Bądź odpowiedzialny, chroń piękno i ciszę ustronia, w którym się znalazłeś. Nie zostawiaj po sobie śmieci, a te które pozostawili inni zabierz ze sobą. Jeśli teren w który wjedziesz okaże się szczególnie wrażliwy i delikatny, opuść go i poszukaj alternatywnej drogi przejazdu. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej w jaki sposób jeździć w terenie, dbając jednocześnie o stan środowiska naturalnego, kliknij tu: treadlightly.org . Pamiętaj by pozostawić miejsce, w którym się znalazłeś w lepszym stanie niż je zastałeś!

// START TREASURE DATA SCRIPT // END TREASURE DATA SCRIPT